maanantai 11. tammikuuta 2016

Tulevaisuuden pohdintaa

Hei!

Nyt on taas se aika vuodesta, kun me kaikki tietämättömät ammattiinvalmistuvat, ylioppineet ja yläkoulusta pääsevät olemme hukassa ammatinvalinnan, opiskelupaikan löytämisen ja yleensäkkin tulevaisuuden kanssa. Yhteishaku painaa kaasun pohjaan ja on jo kohta pimputtelemassa ovikelloa uteliaana. Kun taas me paniikissa mietimme, että minkä oven sille avaamme, vai karkaammeko vain ikkunasta ja pidämme välivuoden.

Yhteishaku on kaksi kertaa vuodessa, syys-lokakuussa ja helmi-maaliskuussa. Syys-lokakuussa haku painottuu ammatilliseen koulutukseen ja korkeakoulujen hakuun, jossa on yleensä vähemmän vaihtoehtoja kuin kevään haussa. Helmi-maaliskuussa olevassa haussa on ammatillinen, lukio ja korkeakoulun koulutukset, eli myös paljon enemmän vaihtoehtoja. Näiden hakujen ulkopuolelle jää esimerkiksi perusopetuksen jälkeiset valmistavat koulutukset (ammattistartti, kotitalousopetus..), kansanopistojen haut ja joidenkin yliopistojen erillishaut. Lisää yhteihausta ja muista hakutavoista voit lukea täältä!

Samassa veneessä.


Itse henkilökohtaisesti olen nyt siinä tilanteessa, että olen valmistumassa (toivottavasti) keväällä media-assistentiksi, eikä minulla ole mitään hajua, mikä on seuraava "moovini", jotta pääsisin sellaiseen elämään, mitä itselleni toivon. En vaadi paljoa. En tarvitse ammattia, josta saan paljon palkkaa, tai sellaista jossa en viihdy laisinkaan. Olen juuri niitä ihmisiä, jotka haluavat tehdä sitä mitä rakastavat ja todella viihtyä valitsemallaan tiellä. Ja tämä, jos mikä, tekee haustani hankalaa. Eikä minulla ole enää aikaa kuin muutama hassu kuukausi.

Selaillessani koulutus vaihtoehtoja perustutkinnoista korkeakoulun tarjoamiin vaihtoehtoihin meinasin suoraansanottuna mennä paniikkiin. "Mitä hittoa minä teen? Ei mulla riitä taito näihin koulutuksiin, eikä nämä taas oikein tunnu omalta jutulta." Pienen panikoinnin jälkeen muistin, että netissä on miljoonia ammatinvalinta testejä. Joten päätin kokeilla yhtä, jota olimme käyttäneet jo yläkoulussa. Tästä oli apua, sain vähän suuntaa, että millainen ihminen olen ja millainen työpaikka voisi olla minulle mieleinen. Voit itsekkin tehdä testin täältä! Näitä on hyvä aina välillä tehdä, sillä sieltä löytää paljon sellaisia ammatteja joita ei ollut itse edes ajatellut. Esimerkiksi minulle tuli osumiksi tuottaja (elokuva), elokuvaaja, lastentarhanohjaaja ja liikunanohjaaja.

Kuvaaja: Elias Lehtolainen

En vieläkään ole varma tulevaisuudesta tai siitä, mitä se tuo tullessaan. Päättyykö yhteishaun ajama tie sinne minne haluan, vai jäänkö kyydistä puolivälissä? Vielä on monta kysymystä ja ajatusta, joita tulen esittämään itselleni tämän taipaleen aikana, mutta uskon osaavani vastata niihin pian. Kuten te muutkin näiden asioiden parissa pyörivät. Good luck!

Terkuin, Sonja 









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti